Traim in aceste timpuri o viata total diferita de ceea ce obisnuisem pana in 1989. Atunci existau multe lipsuri, din care se remarca lipsa dreptului la libertate. De atunci si pana in prezent respiram aerul unei societati asa zise democratice aflata intr-o tranzitie care pare sa nu se mai termine. Este atat de lunga si profunda aceasta tranzitie incat constatam accelerate stari de crize, tensiuni si conflicte incepand cu propria persoana si terminand cu societatea.

Terenul aparitiei conflictelor

Incepand cu 1990 societatea noastra a intrat intr-un proces de modificare a structurilor, s-au restructurat functii, roluri. Raporturile de putere s-au organizat si reorganizat, institutiile au primit ale insarcinari, setul de valori a primit o alta infatisare. Oricare societate aflata in schimbare este predispusa la aparitia si dezvoltarea de conflicte, sociale sau psihologice. Vechile stari de conflictualitate mocnite, aplanate partial sau nerezolvate, reapar. Pe langa conflictele vechi se vor crea si conditiile unor conflicte viitoare. Cand vorbim despre conflicte ne referim la toate formele care incep cu propria persoana, in familie, in anumite organizatii si grupuri si terminand cu societatea.

Comunicare

Pentru oricine isi doreste prevenirea si rezolvarea unor asemenea situatii de criza si conflicte este necesar gasirea unor forme de comunicare si negociere atat la nivel micro cat si macrosocial. Performantele in societatile aflate in schimbare, atat la nivelul actiunii individului, de grup, ori al comunitatii pot fi atinse doar atunci cand exista capacitatea de a analiza si a gestiona aceste conflicte.

Managementul crizelor

Cu totii am asistat si asistam la situatiile de criza si conflicte care au avut loc pe parcursul anilor din 1989 pana in prezent (tensiuni, greve, mitinguri, nemultumiri, etc). Aceste conflicte par a nu se mai termina si cauza tuturor acestora o reprezinta managementul defectuos al unor asemenea situatii din partea celor meniti sa inteleaga si sa gestioneze aceste probleme. Factorii care ar trebui sa contribuie la eficientizarea schimbarii trebuie sa se regaseasca la nivelul tutor membrilor societatii, al grupurilor si institutiilor care raspund direct de gestionarea situatiilor de criza si conflict.