Culoarea se inscrie printre factorii esentiali care optimizeaza conditiile de viata si de munca ale omului. Ea a patruns atat de adanc in obisnuinta noastra cotidiana, incat o socotim ca deja inteleasa, fiindu-ne data doar pentru a o percepe si a o folosi, considerand ca nu mai este necesar sa facem vreo investigatie asupra ei sau sa ne-o explicam. Culoarea este prezenta peste tot, in ambianta naturala dar si artificiala, in obiectele pe care le observam in mediul inconjurator indepartat dar si in cel apropiat noua.

Omul detine cel mai larg registru al sensibilitatii la culoare, la el dezvoltandu-se (in comparatie cu alte fiinte) cea mai variata si mai bogata sensibilitate cromatica. Prin intermediul culorii, omul se apropie foarte mult de obiectele si fenomenele din jur, el relationeaza si are un sentiment de comuniune mai directa cu mediul. Efectele emotionale si dispozitiile pe care ni le creeaza, confera culorii functia de integrare in ambianta.

In functie de paleta de culori cu care intra in legatura (care i se infatiseaza), omul traieste contactul cu locurile si peisajele fie ca desfatare si incantare ori ca apasare si depresie. In functie de starile pe care le traim atunci cand relationam cu peisajele, ne dorim sa mai prelungim sau sa perpetuam momentele ori sa le intrerupem si sa le indepartam. Aplicand aceste teorii in practica concediilor anuale pe care inca mai reusim sa le facem, cromatica peisajelor ne determina sa mai revenim sau nu in locurile pe care le-am vizitat. Diversitatea coloristica a universului in care traim ne ofera sansa de a fi selectivi si preferentiali in ceea ce priveste culoarea.

Diversitatea cromatica se realizeaza atat in timp cat si in spatiu. Schimband locul automat schimbam senzatiile si impresiile de culoare, astfel creandu-ne si alte dispozitii si trairi emotionale. Timpul la randul lui modifica si el tabloul coloristic in limitele aceluiasi spatiu, influentand starile noastre subiective interne. Ceea ce putem sa intelegem este faptul ca raportandu-ne pe noi, ca fiinte umane la structura cromatica a universului, vom vedea ca ambianta in care noi traim are un spectru coloristic foarte variat in care putem delimita doua segemente principale: culori naturale si culori artificiale.