Un profesor te invata, dar un maestru te transforma profund.

Vitaminele si mineralele – un miracol prezent in natura vie

Daca despre vitamine si minerale stim ca au aparut o data cu gradina edenica, nu putem spune acelasi lucru si despre suplimentele sintetice. Acestea din urma au fost create in laborator de catre chimisti si biologi, cu scopul de a-i ajuta pe oameni sa compenseze anumite carente din organism (ex. cazul femeilor insarcinate), dar si sa invinga afectiuni precum este anemia.

Denumirea de vitamine provine de la cuvantul latin “vita” si semnifica viata. Aceste substante hranitoare prezente in legume, fructe, plante medicinale, seminte, carne, lactate sunt absorbite de catre organismul uman in proportie de 98%. Ele fac parte din lantul biocatalizatorilor si sunt factori alimentari indispensabili corpului uman.

Suplimentele sintetice – inlocuitor sau adaos la alimentatia saraca?

Desi suplimentele sintetice sunt absorbite doar într-un procent de 20% si nu se gasesc sub forma de complexe vitaminice, ele sunt singurele substante nutritive care exista in forma pura, conform cercetatorilor. In ciuda acestor dovezi stiintifice, exista in prezent un trend puternic al vitaminelor şi mineralelor sintetice.

De la varste fragede, copiii primesc la recomandarea medicului doze semnificative de vitamina C, calciu, fier, magneziu, etc, sub forma de medicamente.  Cand un adult se simte lipsit de vlaga, obosit si stresat, i se recomanda cu larghete vitamina B si magneziu. Iar in reclamele publicitare vedem ca iaurturile sau alte alimente de baza sunt “imbogatite” cu vitamine si minerale pentru o sanatate de fier si mai multa energie. Te expui insuficient la soare si nu agreezi uleiul de peste? Nu-i nimic, pentru ca in farmacii gasesti tablete de vitamina D.

Prezente pe piata sub forma de medicamente, siropuri si mai nou, alimente, aceste vitamine sintetice sunt prezente in hrana zilnica. Cel mai ingrijorator este ca nu au fost testate suficient de mult incat sa stim cu certitudine daca sunt utile sau dauneaza organismului uman. Daca producatorii de medicamente ne indeamna sa folosim cu incredere suplimentele obtinute in laborator, nu de aceeasi parere sunt amatorii de legume, fructe plante medicinale, seminte etc.

Opinii pro si contra vitaminelor artificiale

In grupul celor care nu recomanda suplimentele almentare se numara si cercetatorii biochimisti Richard Béliveau şi Denis Gingras. In cartea lor Alimente care combat cancerul, ei ne explica de ce nu incurajeaza consumul excesiv de vitamine sintetice:

“Niciun studiu clinic nu a demonstrat vreodata ca doze mari de vitamine sub forma de suplimente alimentare ar putea avea vreun efect preventiv contra cancerului sau a altor boli cronice. Rezultatele unor cercetari intreprinse in acest domeniu au demonstrat chiar contrariul: daca se iau doze mari din aceste suplimente, creste riscul de deces.

De exemplu, doua studii privind efectul unor doze mari de suplimente de vitamina A sau betacaroten (molecula pe care organismul nostru o transforma în vitamina A) asupra riscului de cancer de plamani la fumatori a aratat ca absorbtia zilnica a acestei vitamine nu reduce mortalitatea cauzata de cancer.
Dimpotriva, riscul a crescut (cu 28% mai multe cancere si cu 17% mai multe decese la subiectii care au primit suplimentul de vitamina intr-unul dintre aceste studii). Efectele negative ale suplimentelor care contin doze mari de vitamine au putut fi observate si la nefumatori.”

Si totusi sunt momente cand trebuie sa apelam la suplimente, cu conditia sa nu inlocuim o alimentatie adecvata. Daca ai obiceiul sa consumi multe semipreparate, zaharuri si alte produse sarace in nutrienti, atunci vei fi nevoit sa apelezi la vitaminele sintetice. De asemenea, medicii recomanda aceste vitamine sintetice daca mananci hrana congelata si prelucrata termic.

Prin congelare, cantitatea de vitamina C din legume si fructe se reduce cu 30-50% fata de aceleasi alimente in stare proaspata, vitaminele din complexul B scad cu aproximativ 50%, iar in cazul vitaminei A pierderile sunt de 10-20%.
Prelucrarea termica a hranei (la temperaturi mai mari de 60 de grade C) conduce la o pierdere de pana la 70% din continutul de vitamine (mai ales B si C). Iar prin reincalzirea repetata a hranei, proportia lor va scadea din ce in ce mai mult.

Prelucrarea industriala si chimica a alimentelor, precum si conservarea lor, reprezinta alti factori de reducere considerabila a procentului de vitamine. Desi cantitatile de vitamine sunt, in general, trecute pe ambalajele alimentelor, o data cu trecerea timpului, conservarea, conditiile de depozitare si temperatura fac ca proportiile acestora sa fie  mult mai reduse.

In concluzie, oamenii de stiinta prescriu vitamine si minerale naturale din abudenta pentru ca acestea echilibreaza bland si armonios rezervele organismului. Ei recomanda in acelasi timp sa evitam pe cat posibil tot ce e sintetic si sa ne asiguram ca administrarea suplimentelor obtinute in laborator se face doar pe termen scurt. In caz contrar, folosirea lor pe o perioada indelungata poate cauza simptome de intoxicare si reactii alergice. Deci, in loc de efecte benefice, ne putem trezi cu complicatii grave de sanatate.

Este asadar mai folositor si mai benefic sa ne focalizam pe diversificarea zilnica a alimentelor care contin in mod natural complexe de vitamine si minerale, decat sa urmarim administrarea unor tablete de calciu, fier, vitamina A, vitamina D si alte suplimente sintetice.